Stefan Wahlén – Konsult Affärsutveckling
Från vårt nätverk av framstående ledare och inspiratörer har vi intervjuat
Stefan Wahlén – Konsult Affärsutveckling
Stefan är en dynamisk visionär och resultatorienterad ledare med lång erfarenhet inom Retail/ Sport/ Lifestyle branschen där han innehaft många positioner inom stora Internationella bolag. I dagens intervju delar han med sig av erfarenheter och insikter från en lång karriär inom Affärsutveckling och Ledarskap och specifikt om varför en del lyckas och andra inte.
Många svenska varumärken önskar expandera ut i Europa. Vad anser du krävs för att lyckas?
För att lyckas med expansion i Europa måste företaget först bestämma sig för vilken affärsmodell man vill tillämpa, hur man positionerar sig och vilken marknadsposition man eftersträvar. Det är ju likaså viktigt att göra en noggrann analys och värdering av marknaden. Tålamod och konsekvens är två andra avgörande faktorer, likaså att hålla fast vid den valda strategin. När man utformar en strategi och plan bör man säkerställa att den möjliggör och stimulerar tillväxt, samt att det lämnas utrymme för att kunna skala upp verksamheten den dagen det är dags för nästa expansionssteg.
Hur gör man den här "hemläxan" och hur säkerställer man relevans?
Många företag klarar av att utföra denna "hemläxa" själva, men det kan vara värdefullt att få hjälp av en extern part som genomför en omvärldsanalys. Det är alltid en bra början. Det är vidare avgörande att vara autentisk och konsekvent i hur man lever och förpackar sitt varumärke. När man expanderar internationellt utsätts varumärket för hårdare granskning, och det ställs högre krav på att vara relevant. Då gäller det att du lever med dina produkter och förpackar hela varumärket på ett autentiskt sätt. Det är inte ovanligt att bolag gör lite ”shortcuts” och sen i längden förlorar på det.
Punkta några saker man inte får glömma –
Företagets målsättning: Den måste vara starkt förankrad.
Tillväxtstrategi - Bestäm var och hur företaget ska växa och öka sin lönsamhet. Många gånger handlar det inte om att addera nya marknader eller utveckla nya produktgrupper. Man kan tex. bestämma sig för att göra mycket mer av det man redan är framgångsrikt med, på en marknad där man redan är etablerad.
Distribution och Nyckelpartners - Säkerställ avtal och relationer
En organisk organisation De som är lyckosamma idag är de som är nära sin konsument. De som ligger med ”örat mot marken” som man brukar säga. Ju mer du känner din konsument och din slutkund, desto bättre beslutsfattare blir du. Det är den närheten man måsta koppla på som företag - att man hela tiden gör produkter som kunderna önskar och förväntar sig. Då får man automatiskt positionen att man är relevant. Många gånger är kund och marknad snabbare än vad företaget är. Traditionella organisationer är ofta långsamma. Här är det viktigt att man organiserar sig efter den marknaden man lever i. Välj ett tydligt kommunikationssätt och var konsekvent.