Vad gör ni för att göra era leveranskedjor mer hållbara?
Detta är ett så intressant ämne att arbeta med idag eftersom det kombinerar behovet av transparens genom en komplex leveranskedja med behovet av gedigna data för att förstå var tryckpunkterna ligger, samt behovet av att säkerställa att alla delar i samtalet är på samma sida. Med det menar jag att vi kommer att vara mest effektiva i att uppnå den förändring vi behöver genom att verkligen ha en nära dialog och samarbete i leveranskedjan, snarare än att bara komma med krav och förväntningar.
Med det sagt, för att specifikt svara på frågan om hur vi arbetar, har vi en strategi där vi kombinerar att göra våra krav och standarder tydliga och säkerställa att de är i linje med bästa praxis, samt att vi arbetar med en stabil, ganska konsoliderad leveranskedja med långsiktiga partners. På så sätt kan vi bygga upp en varaktig relation som leder till kontinuerlig förbättring, inte bara vad gäller socialt ansvar utan även genom saminvesteringar och gemensamma projekt för miljöförbättringar.
För oss strävar vi efter största möjliga påverkan genom att fokusera på våra tier 1-leverantörer med socialt ansvar och arbetsförhållanden samtidigt som vi arbetar nära med våra tier 2-leverantörer (materialleverantörer) för att förbättra miljöprestandan. Jag är entusiastisk över att vi nu rullar ut ett program med projekt inom vår leveranskedja som specifikt fokuserar på vatten, energi och kemikalier.
Vilka har varit de mest betydande hållbarhetsutmaningarna ni har stött på och vad har ni lärt er av dem?
En av de milstolpar vi har uppnått är att fasa ut användningen av PFC
i impregneringen av alla våra tyger. Det är definitivt något vi är stolta över och det kom inte utan mycket arbete. Det kan verka som en liten förändring, men ibland har sådana små detaljer som en viss kemisk substans stora konsekvenser och behöver därför hanteras. Vad vi lärde oss från detta var att det inte finns en lösning som passar alla, och att en transparent dialog inom vår leveranskedja är nyckeln till att uppnå resultat.
Detta var kanske mer ett exempel på en milstolpe vi har nått. Om vi tittar på betydande utmaningar skulle jag säga att det fortfarande är en stor utmaning att hitta sätt att utnyttja nya affärsmodeller som är mer cirkulära än de vi har idag. Det finns många bra exempel där ute, och vi har dem själva också med uthyrningar etc., men de tenderar att stanna i en pilotfas och är svåra att skala upp på ett helt kommersiellt sätt. Lärdomen eller insikten i det är att det är svårt att förändra något betydligt när varje enskild process, från IT-system till infrastruktur och processer, är fullt optimerade för en linjär affärsmodell. Men det är inte omöjligt. Ingenting är omöjligt. Det tar bara lite mer tid och ansträngning.
Ett av Fjällrävens åtaganden är att utveckla kläder och utrustning som håller i generationer, vilket uppmuntrar människor att förlänga livscykeln av en produkt och, indirekt, köpa mindre. Detta är ett bra budskap ur ett miljöperspektiv, men hur går det ihop med de kommersiella intressena för ett vinstdrivande företag och tillväxt… hur är det möjligt att uppmuntra konsumenter att köpa mindre och ändå växa ett företag?
Detta är en fråga jag får då och då när vi pratar om produktens hållbarhet och tidlöshet. Och jag tror att det beror på hur vi tenderar att se på tillväxt, vilket betyder något som kräver att samma människor köper mer och mer. Vi tror att genom att skapa det förtroendet, konsumentrelationen och långvariga förbindelsen som leverans av hög kvalitet och hållbarhet gör, kompromissar vi inte med vår förmåga att växa. Vad jag menar är, om du är väldigt nöjd med en funktionell, långvarig jacka, var skulle du leta efter ett par byxor nästa gång, eller en ryggsäck? Och vad skulle du rekommendera dina vänner att köpa när de behöver en jacka? Jag tror inte att hållbar ekonomisk prestation är beroende av att någon konsumerar något och sedan kastar bort det. Så nej, att göra hållbar ekonomisk vinst och växa i en hållbar takt står inte i vägen för att göra tidlösa produkter.
Zalando har just lanserat en ny "pre-owned" sektion, som gör det möjligt för kunder att handla och byta in begagnade varor "med utseendet, känslan och bekvämligheten av Zalando". Med cirkularitet i frontlinjen i kampen mot avfall, har Fjällräven övervägt ett begagnat erbjudande och i så fall vilka framgångar har det haft och vilka utmaningar har ni stött på?
Jag tycker att det finns så många intressanta versioner av detta som utvecklas just nu, och jag applåderar varje enskild av dem! Vi tittar också på detta men har ännu inte materialiserat en slutlig lösning. En av övervägandena vi har haft när vi tittar på vilka lösningar som skulle ge mest värde för konsumenterna är att ta hänsyn till några av de plattformar för peer-to-peer-försäljning som redan finns. Fjällräven är faktiskt bland de tio mest sökta varumärkena på den svenska versionen av vad som skulle motsvara eBay eller liknande plattformar. Så det pågår mycket aktivitet även utan vår inblandning, så jag antar att vi arbetar för att ta reda på vad vi skulle kunna tillföra för att ytterligare accelerera fokus.